Att arbeta på Electrolux

Electrolux strävar efter att rekrytera, utveckla och behålla de bästa talangerna. Electrolux medarbetarvision visar vägen: att skapa en innovativ kultur med enastående medarbetare av olika bakgrund som driver förändringar och gör mer än vad som krävs för att infria koncernens strategi och mål.

Oavsett om det är en grupp på 20 eller två vill Electrolux uppmärksamma fantastiska idéer. Det kan handla om en ny produkt, strömlinjeformning av komplexa processer eller att fantastiska resultat uppnåtts vid marknadsföringen av koncernens varumärken.

En innovativ kultur och anställda med olika bakgrund skapar förutsättningar för att utveckla innovativa produkter, finna nya sätt att arbeta, lösa problem och prestera utöver vad som förväntas. Precis som på Axel Wenner-Grens tid finns det inom Electrolux idag ett antal utmärkelser som uppmärksammar medarbetarnas enastående prestationer. Dessa bidrar till att koncernen kan fortsätta att vara en ledande aktör inom industrin. Läs mer om några av de vinnande idéerna och teamen längre ner på denna sida.

Electrolux företagskultur

Electrolux företagskultur präglas av andan från grundaren Axel Wenner-Grens tid. Hans framgångar byggde på närheten till kunderna och förmågan att hitta nya affärsmöjligheter innan andra gjorde det. Electrolux företagskultur är tillsammans med starka värderingar fundamentet i koncernens verksamhet. Det är medarbetarnas passion för innovation, deras konsumentinsikt och drivkraft att uppnå resultat som är utmärkande för verksamheten. Värderingar som respekt, mångfald, integritet, etik, säkerhet och hållbarhet är grundläggande för alla anställdas förhållningssätt i kontakterna med kunder och kollegor världen över.

Passion för innovation

Vi försöker hela tiden förnya oss och finna nya möjligheter och sätt att komma framåt, alltid med våra kunder i fokus. Vi lär oss och får inspiration av varandra, är öppna för nya idéer och är inte rädda för att ta risker.

Konsumentinsikt

Vad våra kunder vill, önskar och tycker styr allt vi gör. Vi är vetgiriga och vill lära oss mer om våra kunders behov. Vi skaffar oss insikt och förutser kundernas framtida behov för att leverera den bästa kundupplevelsen.

Strävan efter resultat

Vi strävar efter synbara och mätbara resultat i allt vi gör. Vi uppmärksammar och belönar resultat som bidrar till det allmännas bästa och vår övergripande strategi.

Brand Award 2008

Nordamerika

Electrolux Brand Award ges årligen till det team som bäst lyckats bygga och öka kännedomen om varumärket Electrolux. Vinnare 2008 blev teamet bakom den omfattande lanseringen av nya vitvaror i premiumsegmentet i Nordamerika. Slagkraftig marknadsföring av innovativa produkter med utmärkt design har lett till en kraftigt ökad kännedom om varumärket Electrolux bland nordamerikanska konsumenter.

Product Award 2009

Brasilien

Electrolux Product Award uppmärksammar produktutveckling inom koncernen och fokuserar på alla aspekter i processen, från konsumentinsikt till lansering. Vinnare i huvudkategorin 2009 blev projektet med kylskåpet Infinity i Latinamerika. Electrolux Infinity är det största kylskåpet i sin kategori i Latinamerika. Med Infinity har utvecklingsteamet skapat en helt ny typ av kylskåp, baserat på latinamerikanska hushålls behov i köket.

Invention Award 2009

Europa

Invention Award, som utdelades för första gången 2009, premierar utvecklingen av en ny funktion eller teknik i nya produkter. Utmärkelsen går till den person eller det team som står bakom uppfinningen. Vinnare 2009 blev det europeiska teamet bakom en ny miljövänlig och energibesparande teknologi för torktumlare med inbyggd värmepump.

EMS Best Practices Award 2009

Thailand

Electrolux Manufacturing System (EMS) Global Best Practices Award uppmärksammar betydande och kontinuerliga förbättringar i säkerhet, kvalitet, kostnader och leverans. Fabriken i Rayong i Thailand fick utmärkelsen 2009 för sitt projekt att förbättra effektiviteten vid tillverkningen av torktumlare. En framgångsrik lösning togs fram som har gjort att både produktionslinje och leverantörer kan hantera det kraftiga uppsving som på grund av säsongsmässiga faktorer uppstår i produktionen var sjätte månad.

Brand Award 2010

Australien

Brand Award fokuserar på framgångsrikt varumärkesarbete inom koncernen. Australienverksamhetens arbete med att ompositionera Electrolux från ett ålderdomligt varumärke för dammsugare till ett modernt varumärke för vitvaror utsågs till vinnare 2010. Kampanjen, som genomfördes helt enligt varumärkesmanualen, förde ett resonemang med konsumenterna på alla plan och gav ett enastående resultat.

"Låt oss våga göra nya upptäckter och stödja dessa med handlingar. Och låt vårt gamla sätt att tänka ersättas med ett nytt, som leder till ännu större prestationer och nya fantastiska framsteg."

Axel Wenner-Gren, grundare av Electrolux

Inom koncernen finns ett antal viktiga verktyg för att kunna förverkliga Electrolux medarbetarvision:

• Ledarskapsutveckling
  • Talent Management och successionsplanering
  • OLM, en intern databas för lediga tjänster
  • EES, en webbaserad medarbetarundersökning
Läs mer på www.electrolux.com

Diagram

Anställda per geografiskt område (GRI LA1)

Könsfördelning

Electrolux har mer än 50 000 anställda. Oavsett var i världen koncernen bedriver verksamhet gäller likartade arbetsnormer och principer för uppförande.